El grup municipal de Compromís per Banyeres s’ha mostrat sorprés després que el Govern municipal haja tornat a utilitzar veritats a mitges per a explicar la seua gestió econòmica. Segons el que ha publicat el Govern del Partit Popular en el seu Butlletí Informatiu Municipal (BIM), «En aquesta legislatura l’endeutament municipal ha quedat a zero, sense deutes a entitats financeres». Aquesta trampa està basada en la nomenclatura comptable que han utilitzat. El paràmetre, universalment acceptat pels economistes per a valorar el grau d’endeutament d’un ajuntament –el paràmetre que utilitza el Ministerio de Economía– s’anomena «deute viu». El deute viu no només comptabilitza els deutes financers, també suma els valors de renda fixa, els préstecs o crèdits transferits a tercers, el factoring sense recurs, el fons de finançament de pagament a proveïdors i les associacions publicoprivades.

Un exemple on es pot veure clarament la mitja veritat del Govern del PP el tenim en les últimes xifres oficials publicades pel Ministeri d’Hisenda. Compromís recomana parar atenció a la nomenclatura. Segons eixes dades, el «deute públic» de l’Ajuntament de Banyeres era de 385.056 euros i el «deute viu» era de 1.167.000 euros. El truc comptable consisteix en que, de dir «deute públic» a dir «deute viu», la diferència del que deu o no deu l’Ajuntament és de 781.944 euros. Les dades estan disponibles al web de la Diputació d’Alacant: «Deuda pública» (http://datos.diputacionalicante.es/datos/deuda-publica-ayuntamientos.xml) i «deuda viva» (http://datos.diputacionalicante.es/datos/deuda-viva-ayuntamientos.xml).

Compromís opina que al Partit Popular no li calia utilitzar un truc comptable en el BIM just abans de les eleccions, perquè les dades reals no eren especialment desfavorables. Compromís no enten perquè s’han maquillat els números, ja que és lícit i normal que qualsevol ajuntament tinga un cert grau d’endeutament per a poder fer determinades actuacions que serien impossibles d’emprendre sense aquest tipus de finançament. Amagar les coses al veïnat o tergiversar-les no hauria de ser una pràctica política acceptable, perquè dir veritats a mitges pot ser utilitzat per a convèncer fàcilment el veïnat de Banyeres que no disposa de les xifres comptables detallades per a poder comprovar si és cert el que diu l’Equip de govern. El Partit Popular acaba la legislatura com l’havia començada: camuflant partides econòmiques sense cap motiu, com va fer en amagar el sou de l’alcalde, tal com va denunciar Compromís fa quatre anys.